12/24/2013 

Архіў нумароў:















































































































Васiль Быкаў. 1924 - 22.VI.2003
Каталог TUT.BY





Канстанты Ідэльфанс Галчынскі

_____________________
А чалавек лятае так, як можа...
Вершы


Пераклад
з польскай
Міхася
СКОБЛЫ.



ЛІСТ У РЭДАКЦЫЮ

Спадар рэдактар, памагай вам Божа!
Паэзіяяк той кусьлівы шэршань:
утне, і зразу пішуцца нам вершы.
Наогул, кожны піша так, як можа.
Спадар рэдактар, памагай вам Божа.

У Кракаў восень завітала ў госьці,
зямля ў лісьціяк чарапахі панцыр.
Зірнешзаймае дух ад прыгажосьці,
і не ўтрываеш, і ідзеш на шпацыр.
А кожны шпацыруе так, як можа.
Спадар рэдактар, памагай вам Божа.

А ці бывае ў сэрцы смутак горкі?
Хіба маленькі, як на небе зоркі.
А што турбуе, што вярэдзіць раны?
Занадта я ў сьвет гэты закаханы.
А чалавек кахае так, як можа.
Спадар рэдактар, памагай вам Божа.

Калі ж раптоўна здарацца памінкі,
і ўтопіць пані сьмерць у чорным трунку
мае ўсе вершы, скрыпкі і катрынкі,
букеты кветак, любых пацалункі, –
па мне ня плачце, плач не дапаможа.
Спадар рэдактар, памагай вам Божа.

І ўсё ж шкада. Душа ня хоча ў неба.
Верш дапісаў я са сьлязою ў воку.
А можа, спрытнякі й на небе трэба
і я анёлам палячу ў аблокі?
Што ж, чалавек лятае так, як можа.
Спадар рэдактар, памагай вам Божа.


ПРА МАЮ ПАЭЗІЮ

Мая паэзіяяк ночка ўлетку,
як сон закалыханы,
калі пад поўняй сьпеюць неўпрыкметку
сунічныя паляны.

Ні маладзіцы поруч, ні дзяўчыны,
іні славечка.
Адзін цвыркун, чутно, бяз дай прычыны
пяе ў запечку.

Мая паэзіянапраўду дзіва,
край, лепшы ў сьвеце,
дзе кот стары заснуў і сьпіць, шчасьлівы,
на парапеце.


У ЛЕСЬНІЧОЎЦЫ

Там, дзе лясныя шаты
слухаюць сьпевы зорак,
з цэглы чырвонай хата
выбегла на пагорак:
у лесьнічоўцы Пране
наша з табой спатканьне.

Хмель на рагах ласіных
высах, зрабіўся сыпкі.
Восені атрасіны
граюць лясныя скрыпкі;
скрыпку кранеш любую
плача яна й жальбуе.

Бор за акном сасновы
цягне да шыбаў лапы.
Прыцемак вечаровы
перапужаўся лямпы
сьвеціць яна праменна,
як на стале Шапэна.

Слухаюць сосны, клёны
сьцішаны сьпеў да раньня,
месяц, як Бах натхнёны,
грае нам на аргане,
гукі лятуць па ветры,
будзяць лясныя нетры.
У лесьнічоўцы Пране
музыкі цараваньне.

Ходзіць нячутна вецер
лесам па мяккай гліцы,
зноўку аддана сьвеціць
нам язычок газьніцы.
Над лесьнічоўкай Пране
пошум і калыханьне,
месяц звысоку гляне
і не супыніць граньне.

Едзе фурманка ночы,
коціцца ўніз бясшумна,
фурман заплюшчыў вочы,
конік ступае сумна.
Месяц з валізы зрэбнай
скрозь парассыпаў срэбра
і лесьнічоўка Пране
срэбным палацам стане!

Зоркі, як пілігрымы,
селі на дах сялібы,
не пралятаюць міма
зоркі цалуюць шыбы.
Ноч адчыніла дзьверцы
зорка зазьзяла ў сэрцы!


ВЯРТАНЬНЕ ДА ЭЎРЫДЫКІ

Калі мне варажылі, выйшлі пікі,
піковы туз прадказваў падарожжы.
Зманілі карты. І да Эўрыдыкі
вярнуцца мушу я, Арфей здарожаны.

Выходзіла на картах дужа проста:
стары бландзін, жанаты на ўдаве,
мяне ў шынку пад назвайУ апосталаў
прыстукне бутляю па галаве.

А тут наадварот, жыцьцёяк песьня,
як мілажальны гук цыганскай скрыпкі,
як белыя аблокі напрадвесьні,
паўсталыя гарэзьліва на дыбкі.

І зноў са мной Яна на ўзьмежку лета,
як яблык найкаштоўны ў райскім садзе,
як Наталі ў смуглявага паэта,
алене зьвінавачаная ў здрадзе!

Мінаюць тыдні ў недармовай працы.
На рукапісепёрка ў пазалоце.
Прызнацца, дык меў рацыю Гарацый:
“Hoc erat in votis”*.


ВЯСЁЛЫ МОСТ

Пад мостам згорбленым Вялейка
струменіла жывое срэбра.
Хадзіў на службу пан Дамейка,
а восень зграбна лісьце грэбла.

Па мосьце сунуліся брычкі,
стаяў на ім жабрак бязносы.
Ад ліхтаровай запальнічкі
прыпальваў вечар папяросы.

І раптам здарылася дзіва
узьнікла ты, анёл смуглявы,
і ліхтары ішлі маўкліва
эскортам важным зьлева-справа.

І пахла бэзам, і падковай
павесялелы мост здаваўся,
і ўжо над Вільняй вечаровай
сьпеў мілагучны раздаваўся.

А мост праменіўся пурпурам,
сапфірам, срэбрам у туманах.
Забыўшыся, што быў панурым,
стаў залатым для закаханых.


САЛЮТ, МАДОННА

Няхай другія ўмельцы пішуць кнігі,
няхай ім слава бомкае стазвонна,
я страціў інтарэс да той фатыгі
салют, мадонна.

Не для мяне вясновых дзён раздольле
і сонца найясьнейшая карона.
Мненоч і дождж, і шклянка алкаголю, –
салют, мадонна.

Усе мы пойдзем у краіну смутку,
і рэчка сьмерці Стыкс плыве бяздонна.
Жыцьцёяк сон варята, сьнёны хутка, –
салют, мадонна.

Расой сьвітаньня ўмыешся, сьвятая,
глядзіш спакойна і безабаронна.
Я з васількоў вянок табе сплятаю, –
салют, мадонна.

Не пагарджай вянком паэта, маці,
явісус і лайдак, твой сын законны.
Каханая і муза, сонца ў хаце, –
салют, мадонна.


МЕСЯЦ

Механізмам патайным рухомы,
я плыву ў хаціны і харомы

па дакладна зьмераным маршруце,
пада мнойбудынкі, дрэвы, людзі.

Срэбныя разьдзьмухваю пажары,
срэбра сыплю на траву і твары.

Дзіўнапасьля нашае сустрэчы
ажываюць нежывыя рэчы,

іх вага, памер і колер ноччу
зьменяцца пад поўняй неаднойчы.

Заціхае вецер, моўкнуць совы
ў час таемны, ціхі, месяцовы.

Падаўжаюцца масты і вёслы,
волатам здаецца недарослы.

Горад вымер пад маім паглядам
і абвіўся дзікім вінаградам.

На балконах, будцы для сабакі
кожны промень крэсьліць свае знакі.

Прыхавае цемра шпіль ці комін
і туды дастане срэбны промень,

бо будынак, што глядзіць панура, –
непатрэбная архітэктура.

Рыхтык з мора, з глыбіні, з прадоньня
штосьці вынырне і зноў патоне.

Кроны дрэваў, вежы, камяніцы
абцінаюць промні, як нажніцы.

Камень енчыць, скардзіцца, зьвягуе
не жадае форму мець другую:

помнікам стаяць, ліхтарняй гнуцца,
зноў пераўтварацца і імкнуцца

ветрам па-над цёмнаю шашою,
птушкай за прапашчаю душою.

Срэбнае сьвятло ліецца долу
сьвет пераіначвае наўкола,

выкрадае плошчы і дарогі
і кладзе вам лесьвіцу пад ногі.

Раптам над канём дуга зьнікае
і ў спалоху бома не змаўкае,

прагучыць у цемры двойчы, тройчы
музыкаю месячнае ночы.

Срэбны промень пранікае ў сховы,
у каморы, спальні і галовы,

у крышталь, у флянсікі канвалій,
у калодзежы й рачныя хвалі,

ў вочы соннай птушкі й маладзіцы,
у ліхтар, што ў лужыну глядзіцца,

у дасьпелых вінаградзін гронкі,
у спакусы, шэпты і гамонкі.

Я не паляўнічы і ня лоўчы,
я жадаю ўсім спакойнай ночы.

Хто ж такі я? Вам адкрыўшы душу,
я па-польску разьвітацца мушу.

Рэчы мілыя, мой сьвеце ясны,
добрай ночы ўсім, я хутка згасну.

Промень мой, будзь смыкам для музыкаў,
я ж не адгукнуся, хто б ні клікаў.

А каб доўга месяц памяталі,
дам канцэрт апошні ў гэтай залі.

Проста з неба сасьлізгну і хітра
першай скрыпкай стану ля пюпітра,

і чатыры вальсы ў такт музыкам
я зайграю несьмяротным смыкам,
адгукнуцца флейты і кларнеты

аж пад купал, цёмны і высокі,
і закружаць, пусьцяцца у скокі
восень і зіма, вясна і лета.

Сьнег і пальмы, роўнядзі і ўзгоркі,
сьвет шматлюдны, вогнішчы і зоркі,
і пустэльні, дзе зьвярам ня сьпіцца,

і дамы, і ў шапках гнёзд таполі
ўсё кружляе па вялікім коле:
я ў тым коле асьвятляю сьпіцы.

Хоць занятак звыклы і вядомы
часам ледзь ня падаю ад стомы.

Бачыш рожкі ў шыбе? То ня чэрці,
гэта я, твой месяц, на канцэрце.

Там завіс я у акне высокім
побач з усёбачным Божым вокам.

Разам з ім лісты твае чытаем,
не самотна нам над небакраем.

Ты мяне прыцягваеш, палоніш,
срэбны дождж мой кудзеркамі ловіш.

Твае вочыяк дзьве гронкі бэзу,
два сьвітаньні ў гуках паланэзу.

Потым я вярнуся з падарожжа
скарбы ля твайго рассыплю ложа.

Ты засьнеш пад промняў пацалункі,
срэбнай ніткай вышыю карункі,

дзе раскіну зоры Млечным шляхам
там прасторна хмарам, вежам, птахам.

А ты сьпіш анёлам срэбратварым.
Ноч спрыяе срэбным снам і марам.

А памруня плач, маё каханьне,
я вярнуся да цябе пад раньне,

вытру сьлёзы, зазірну у вочы:
Гэта я. Твой месяц. Сэрца ночы.


НАДЗЕНУ ЧОРНЫЯ ПОРТКІ

Надзену чорныя порткі,
набытыя для паховін,
і сяду ў човен Харона,
у чорны пануры човен.

А з чоўна пашлю сяброўкам
паветраны пацалунак.
Бывай, мой шынок любімы,
дзе я не сплаціў рахунак.

Памёр я парой вячэрняй.
Вярнуўшыся з пахаваньня,
пашліце, сябры, дэпешу
Крушэўскай Феліцыі, пані.

Феліцыя піша вершы,
няхай жа засьведчыць кпліва:
На жаль, і паэт Галчынскі
пайшоў да Абрама на піва”.


КОНЬ У КІНО

Раз каню захацелася зьбегчы са стайні,
бо авёс і вадарацыён аднастайны.

Зьбег, падеў у сталоўцы кішмішу
і пайшоў у кіно, прачытаўшы афішу.

А ў той вечар паказвалі фільм рамантычны:
каляровы, музычны, да таго ж эратычны.

На экранедыскантам пяе маладзіца.
З гэткім голасам лепей на сьвет не радзіцца.

Хтосьці скраў паўмільёна даляраў у банку,
хтосьці ў некага зьвёў пад сурдзінку каханку.

Мілаваліся двое ў купэ адстаронена
пад някідкай таблічкайПаліць забаронена!”

А пасьля афрыканец расчульваў народ:
І чаму чорны я, нібы керзавы бот?”

Тут ня вытрымаў конь, заіржаў: “Ну й кіно…”
І са стайні сваёй не выходзіць даўно.


СЬЦІПЛАСЬЦЬ

Прыйшло на паштамт Варшавы
аднекуль здалёк, з-за сьвету,
пісьмо, на ім адрас цікавы:
Найлепшаму ў сьвеце паэту”.

У роспачы лістаношы:
ні прозьвішча, ні краіны.
Аднакзаплачаны грошы,
і ліст уручыць павінны.

Яго не схавалі ў шафу
паслалі адразу Стафу.

А Стаф перадаў Тувіму,
а той адказаў у рыму:
Ня мне. Мяне не трывожце.
Няхай паляжыць на пошце”.

І быў начальнік паштовы
ў адстаўку сысьці гатовы.
Пасьля ад калег у сакрэце
зьмясьціў абяву ў газеце:

Такі і такі ліст маем.
Прыходзьце хутчэй, чакаем”.

І што-о?

Тут вэрхал усчаўся большы,
і ўжо і Варшава, й Ольштын
усе вершапісцы Польшчы
стаяць у чарзе на пошту!


АХВЯРЫ СЬВІРЭПЫ

Каго ў паэмеПан Тадэвуш
ня ўражвае пейзаж прыгожы:
Сьвірэпа ў белай грэчцы бурштынам залачае…”
З-за той сьвірэпы ўсе прафесары ў адчаі.
О, мілы Божа

Спыталі ў пана Крыдла:
А што гэтасьвірэпа?
Крыдл адказаў: – Магчыма,
кабета-незачэпа?

Спыталіся ў Пігоня
той думае і сёньня.

Шукалі ў энцыклапедыях,
у каталогах і слоўніках,
у старапольскіх трагедыях,
у статутах і гербоўніках,

гарышчы прайшлі і склепы
нідзе не знайшлі сьвірэпы.

І ўжо прадавачкі ў краме,
кіроўцы і гаршкалепы
гавораць: “Дзякуй, Адаме,
мы ўсеахвяры сьвірэпы!”


УВАГА! НОВЫ ЧАСОПІС!

Што? Вам няма дзе друкавацца?
Няма.
І прападае ваша праца
дарма?
Ну што ж, прыміце спачуваньні,
а я друкуюся штодня.
Калега, а ў якім выданьні?
Вы што, рэдактару радня?
Паверыць мусіце ў дзівосы
мяне друкуюць… (цсс!) нябёсы.
Вы падыміце ўгору голаў,
мае радкіна ўлоньні хмар,
на крылах птушак і анёлаў
А чым вам плацяць ганарар?
Дажджом вясёлым, залатым,
за кожны вершпа дзьве хвіліны,
але, калега, толькі тым,
хто мае ўзмах крылаарліны.
Шкад-а-аА дождж сыпне калі?
Да неба вы не дарасьлі,
жыцьцё ў вас на зямлі чаўрэе:
віжы, самотныя габрэі,
газеты,
клазеты,
фашысты,
камуністы,
тыраны,
Курер поранны”;
на трон дзярэцца мышаня
Бывайце, клічце пры патрэбе,
у нас рэдакцыя на небе,
тамцішыня.