12/24/2013 

Архіў нумароў:















































































































Васiль Быкаў. 1924 - 22.VI.2003
Каталог TUT.BY





Наталка Харытанюк

_____________________
Бадзяжкі Дхармы. Аповед


Ліна выскачыла з тралейбусу за паўсекунды да таго, як прыемны жаночы голас прамовіў “Дзьверы зачыняюцца”. Ззаду засталіся: тры ўлёткі, незаўважна кінутыя на скураныя сядзеньні, налепка на дзьвярах і першы жоўты ліст на падлозе, які яна прынесла з сабой на кончыку парасону.
За прыпынкам яе чакала машына.
– Колькі ў нас часу? – спытала Ліна, сядаючы.
Ёй адказалі, што часу цяпер роўна столькі – колькі ёй трэба, каб набыць тканіну, прывезьці яе на кватэру, зрабіць надпіс і даць яму высахнуць.
– І выпіць кавы, – дадала яна, разглядаючы верасьнёвыя прысады, якія на вялікай хуткасьці праносіліся за вакном.
– Можна і кавы, – бадзёра сказаў адзін з хлопцаў у чорных акулярах, паказваючы на скрыжаваньне вуліцаў Савецкай і Маякоўскага, дзе яна мусіла раней ці пазьней вывесіць расьцяжку, – але маёр Вайтовіч цябе ўжо чакае з самай раніцы.
– Не дачакаецца, – хітра ўсьміхнулася Ліна і адкінула рыжыя кудзёркі з вачэй.

Маёр Вайтовіч, зьмерзлы і галодны, сапраўды не дачакаўся Ліны. Пра­стаяўшы дзьве гадзіны пад мокрымі дрэвамі на скрыжаваньні, ён перадаў дзяжурства малодшаму лейтэнанту Карпуку і спусьціўся ў кавярню “Ронда” выпіць кавы.
У кавярні, куды спускаўся маёр Вайтовіч кожныя паўгадзіны, стаяла глухая цішыня, і зялёныя лямпы адкідалі цені наведвальнікаў на ўсе чатыры сьцяны адразу. Маёр Вайтовіч замружыў вочы.
Стол, за які ён любіў сядаць, стаяў пад адзіным ва ўсёй кавярні акном. Ускрай неба, бачны з гэтага вакна, прыемна супакойваў. Маёру здалося нават, што нарэшце яго ніхто ня бачыць. Што ён зьнік. Стаў незаўважным.
Маёр задаволена адкінуўся на сьпінку фатэлькі, упэўнены, што ўжо тут – сам-насам са сваімі ценямі – ён у поўнай бясьпецы, і заснуў. Гэта значыла, што ён упершыню за доўгія гады службы сапраўды забыўся.
А дарма.

Маёру сьніўся – каторы ўжо раз – стары і пакутлівы сон: сьветлая зімовая раніца, Ліна, што перакідвае расьцяжку праз дрот, зьдзіўленыя ўздыхі мінакоў. І ўсё гэта нечакана – са сну ў сон – перабівае пранізьлівы, да болю знаёмы скрыгат колаў за паваротам.
За імгненьне да зьяўленьня патруля маёр у сьне пасьпявае вырваць Ліну з гэтага кадру: ён хапае яе за руку і цягне за сабой завулкамі. Яны бягуць, як гэта магчыма толькі ў сьне, павольна, у мёртвай цішыні: маёр наперадзе, Ліна – за ім. Яны бягуць не задыхаючыся. Яе рука – мяккая і прахалодная – у яго гарачай і моцнай далоні. Маёр ня хоча прачынацца – яму сьніцца, як Ліна цёпла дыхае зусім побач. Ён адчувае фантастычны водар яе духоў – дзёрзкі і рашучы. І раптам – яе мяккая рука высьлізгвае з яго магутнай далоні. Што гэта? Маёр паварочваецца, глядзіць разгублена на Ліну – а гэта не яна.

– Я б на тваім мейсцы не паварочваўся, – кажа маёру хлопчык гадоў пятнаццаці, схіліўшыся, разам з усімі сваімі ценямі, над маёрам і нешта выглядаючы ў яго вачах.
– А чаму ты падслухоўваеш мой сон? – раздражнёна пытае маёр, сілячыся прыгадаць водар духоў Ліны ў сьне.
– А чаму ты азіраешся? – з дакорам пытае хлопец і моцна трэ сабе вочы. Маёру здаецца аднекуль знаёмым гэты жэст, але спрасоньня ён ня можа прыгадаць – адкуль.
Іх перапыняюць сігналы па рацыі.
– Не адказвай, – патрабуе хлопчык, адводзячы далоні ад сваіх вачэй, і маёр з жахам разумее, што вачніцы ў хлопчыка – пустыя.
– Хіба я магу? – нерашуча адводзіць маёр вочы, і хлопчык зноў зьнікае сярод ценяў кавярні.

У гэты час Ліна ўжо дабралася з тканінай і фарбай у незнаёмую кватэру. Кватэра была пустая і халодная. На сьцяне тахкаў гадзіньнік, і час ад часу аб вакно біўся вялізны стары клён. Ліна шчыльна захінула фіранкі.
Перад тым як брацца за працу, яна згатавала сабе кавы. На шырокім падрапаным падваконьні ляжала некалькі кніг – яна выцягнула самую маленькую – Керуака – і села пачытаць.
“Разьвітаньне, – сумна ўсьміхалася Ліна, прачытаўшы першыя пяць старонак, – тут нельга марудзіць і разважаць”. Яна схавала кнігу ў расшытую і абвешаную пасачкамі торбу, распакавала фарбу і задуменна правяла рукой па гладкай чорнай тканіне.
Расьцяжка была гатовая за гадзіну. Ліна хітра ўсьміхалася, гледзячы на яе, і спрабавала ўявіць іх рэакцыю. Спачатку маёра Вайтовіча. Пасьля бацькоў. Пасьля, можа быць, хлопцаў у чорных акулярах.
Калі зазваніў тэлефон, Ліна з гатовасьцю падхапілася, знайшла яго на дне торбы, вычакала некалькі секундаў, каб голас не трымцеў.
– Прывітаньне, – асьцярожна пачала яна.
Голас у слухаўцы быў нізкі і зьнерваваны.
– Не, сёньня я не магу, – яшчэ ветліва прашаптала Ліна.
Голас патрабаваў тлумачэньняў.
– У бібліятэцы, – прыдумала самы кароткі адказ Ліна: на даўжэйшы сказ – яна баялася – ёй бы не хапіла паветра.
Голас пракрычаў нешта злое і кароткае. І яшчэ раз.
– У бібліятэцы, – хутка паўтарыла Ліна.
Са слухаўкі пасыпаліся пагрозы. Пасьля настала мёртвая цішыня – на секунд трыццаць – і ўжо нешта важнае спытаў надарваны голас.
– Кім я хачу стаць? – няўпэўнена паўтарыла яна.
Ліна паглядзела на расьцяжку. Пасьля на гадзіньнік – часу заставалася мала. І нарэшце:
– Мёртвым катом, – прашаптала яна – зьдзіўленая тым, што нарэшце сказала гэта. І дадала: “Дадому я больш не вярнуся”.
Цяпер ужо спыняцца не было сэнсу. І раздумваць цяпер – таксама сэнсу не было ніякага.

“Мёртвым катом,” – прашаптаў зачараваны маёр Вайтовіч, адключаючы праслухоўваньне. Ён яшчэ пасядзеў над незапоўненым пратаколам, нешта запісаў дрыжачай рукой. І – шчасьлівы – заснуў.
Маёру сьнілася, што на гэты раз ён не вагаючыся націсьне на газ – і яны з Лінай уцякуць ад усіх. Ззаду заставаліся: ростань, адкладзеныя спадзевы, чаканьні. Наперадзе – бадзяньні, бадзяньні, бадзяньні. Ён націснуў на газ і з жахам зразумеў: машына не скраналася з мейсца.
Яго зноў абудзіў хлопчык-цень, які, здавалася, жыў у гэтай кавярні. Маёр ужо нічому не зьдзіўляўся і не пытаў хлопца, хто ён такі.
– Што ў цябе з вачыма? – спытаў замест гэтага сонны маёр.
– А што ў цябе? – грозна перапытаў хлопец. Маёр падышоў да люстэрка – вочы ў яго былі чырвоныя і набухлыя. “Ад сьлёз,” – падумаў маёр, прыгадваючы сон.
– Ад сьлёз, – перадражніў яго хлопец, дастаючы з-пад фатэлю паўпустую бутэльку віскі.
– Ты хочаш маёй сьмерці? – у роспачы запытаўся маёр, прысоўваючыся бліжэй да хлопца.
– Як цікава яны разьбягаюцца, – сказаў хлопчык, разглядаючы зморшчынкі трывог на ілбе маёра.
– Чаму тады ты прыходзіш? Калі ты наконт… Таго выпадку, – вінавата апусьціў вочы маёр. – Я быў малады…
– Не апраўдвайся, – перапыніў яго хлопец. Ён сказаў гэта пастаўленым барытонам, якім так ганарыўся маёр. Абодвух расчуліла нечаканае супа­дзеньне.
Расчулены, хлопчык яшчэ пахадзіў вакол маёра, хітаючы галавой ды нешта прыгадваючы, – і зноў зьнік сярод ценяў.
– Чорт, – пяшчотна паглядзеў яму ў сьлед маёр і, расхваляваны, засьпяшаўся сьледам за хлопчыкам.

Калі Ліна апынулася за некалькі метраў ад таго скрыжаваньня, дзе вешалі расьцяжкі – яна адчула, як шалёна б’ецца пульс у скронях. Далей яна нічога ня бачыла… пакуль не падбегла да дроту. Праз дрот яна мусіла перакінуць дзьве дошкі, да якіх была прымацаваная расьцяжка. І тады…
Ліна ўжо замахнулася, каб перакінуць першую дошку – як раптам заўважыла, што на дроце ўжо вісіць расьцяжка: “Мёртвы кот – хіба яму прызначыш цану?”
Пад расьцяжкай – перапэцканы фарбай – стаяў маёр Вайтовіч. Набухлымі і чырвонымі вачыма ён сачыў за Лінай. Спакойны, зьняможаны, шчасьлівы.
Ліна падышла да яго зусім блізка – так, што маёр змог удыхнуць шалёны водар яе духоў – дзёрзкі і рашучы. Яна нічога не разумела. Маёр, ня стрымліваючы хваляваньня, прашаптаў:
– Я таксама буду мёртвым катом.
Ліна працягнула яму сваю мяккую халодную руку: “Будзеш, – прашапталая яна і гучней, – бяжым”.
Маёр ведаў: праз трыццаць секунд прагучыць пранізьлівы скрыгат колаў за паваротам. Праз трыццаць пяць – адтуль выбяжыць патруль. І ўсё, у прынцыпе. Канец.
Маёр пачаў лічыць удары сэрца. Раз, два, тры… Трыццаць пяць:
– Бяжым!!! – крыкнула ў гэты момант Ліна.
Але маёр не скрануўся з мейсца.

Маёру Вайтовічу ўпершыню ў жыцьці накідвалі кайданкі. Ён глядзеў на аблокі, якія плылі з поўначы, і камусьці ўсьміхаўся, нібы ўпершыню выходзіў на волю. Нібы ўпершыню бачыў неба.

А Ліна ў гэты момант – яшчэ свабодная, яшчэ нічым не спакушаная – бегла прэч.
Яна бегла ад усяго: ад пагоні і пазыўных на рацыях патруля. Ад раззлаванага голасу бацькі ў слухаўцы. Ад педаляў газу, якія не націскаюцца.
Ліна бегла і, амаль не спыняючыся, ляпіла на кожны слуп Савецкай налепкі.
“Мець уладу – і не карыстацца ёй”
“Тонкае – гэта сьвятое”
І яшчэ “Космас непадзельны” – ляпіла яна на самыя тоўстыя, самыя бачныя слупы роднага гораду.
Калі Ліна выбегла на Маякоўскага, яна схапілася за ўлёткі. Тысячы рознакаляровых паперак разьляталіся па дворыках і завулках, лягалі на сходы і ліплі да шыбаў, падалі на мінакоў. “Усё працінае ўсё” – было напісана на жоўтых аркушах. “Калі нешта і рухаецца, дык толькі нашая сьвядомасьць” – на зялёных. “Тонкае – гэта сьвятое” – на белых.
Ліна не спынялася: яна бачыла, што за ёй – пагоня. І таму бегла, бегла, бегла. Не задыхаючыся. Дзёрзкая і рашучая. Гатовая цяпер на ўсё. На бяздомныя бадзяньні. На самыя тонкія апавяданьні. На звар’яцелае каханьне.
На скрыжаваньні з Пушкінскай, адарваўшыся ад пагоні, Ліна спынілася, каб аддыхацца.
Яна прасьлізнула ў кавярню, тут жа на прыступках сьцягнула верхнюю байку, запхала яе ў заплечнік, зьняла шапку і сабрала валасы – цяпер яе было не пазнаць. Столік ля вакна быў вольным, і Ліна з асалодаю апусьцілася ў фатэль, з якога было відаць неба. Каб аддыхацца. Каб зразумець, што адбылося. Каб зразумець, куды бегчы далей. Цяпер – калі яна ўцякла з дому. Ад патруля. Ад хлопцаў у чорных акулярах. Калі яна стала зусім свабоднай.

Цяжка сказаць, колькі яна так праседзела. Здаецца, Ліна нават заснула. І спала, аж пакуль яе не абудзіла рыпеньне старых сходаў – у кавярню спускалася немаладая кабета: у целе, рыжая, крыху п’яная.
Кабета, хістаючыся, прайшла да століка, за якім сядзела Ліна, цяжка апусьцілася ў фатэль насупраць і моўчкі ўтаропілася ў вакно.
Ліна ня ведала, што і сказаць. Яна дастала кнігу, якую ўвесь гэты час насіла ў торбе, і паспрабавала занурыцца ў яе.
– Керуак? – пагардліва прашаптала кабета, нахабна вымаючы кнігу гарачымі абветранымі пальцамі з мяккіх і прахалодных далоняў Ліны. Дзяўчыне падалося, што яна ўжо чула недзе гэты стомлены шэпт, толькі спрасоньня ніяк не магла прыгадаць – дзе.
Ад крыўды за Керуака – так здалося Ліне – у яе запякло нешта ў вачах. Так, як бывае перад сьлязьмі. Ліна пачала церці вочы далонямі, але чым мацней яна церла, тым мацней пякло ў вачах – нават за вачыма. Яна цёрла, цёрла, пакуль нарэшце не зразумела, што ўжо зусім нічога ня бачыць.
– Што з маімі вачыма? – з жахам пракрычала Ліна ў цемру.
– Ты азіралася. Зашмат, – спакойна, нават абыякава патлумачыла кабета і запаліла цыгарэту.
Ліна нахілілася бліжэй да жанчыны, каб нешта разгледзець у яе твары. Яна ўзіралася ў складкі трывог на ілбе ды вакол вачэй і разумела: ёй ніколі не хацелася рабіцца такой!
– Я ня буду азірацца. Я буду мёртвым катом – мёртвым катом, – застагнала спалатнелая Ліна і адчула, як нешта падступна падымаецца ўсё вышэй і вышэй у яе горле. “Мёртвым катом, мёртвым катом,” – закалыхвала сябе Ліна, каб яе не званітавала тут жа. Але ад жанчыны пахла старымі духамі, дзёрзкімі і рашучымі, потам і віскі – і Ліну ўрэшце знудзіла.
Кабета здрыганулася. Яна нават не заўважыла, як абняла дзяўчыну і па-вар’яцку прыціснула да сябе. Яна гладзіла зблытаныя рудыя кудзёркі Ліны, пакуль тая няўцямна, амаль беспрытомна шаптала: я буду мёртвым катом – мёртвым катом.
– Будзеш, будзеш, – супакойвала Ліну кабета п’яным і разгубленым голасам. Доўга і манатонна паўтарала яна гэтае слова, пакуль нарэшце сама не заснула. Каб – у каторы ўжо раз – пабачыць свой стары і пакутлівы сон.

Кабета спала і бачыла: сьветлая зімовая раніца, яна бяжыць па вузкай берасьцейскай вулачцы, паўз высокія шэрыя аркі, у бурштынавых ад марозу промнях, бяжыць не задыхаючыся, у глухой цішыні, каб перакінуць нарэшце расьцяжку праз дрот. Яна бяжыць – прыгожая, як багіня. Дзёрзкая і рашучая.
Яна – яшчэ свабодная, як мёртвы кот.