КАЗКІ ДЛЯ ВАР’ЯТАЎ
Пяць
А калісьці надыдзе дзень,
і ён табе скажа: “Ма,
гэта не шапка, а смех адзін!
Хочаш – насі сама”.
Кіне яе на канапу,
пойдзе ў свой пакой і
ўключыць там Muse, ці Coldplay,
ці нешта яшчэ такое
(што будуць слухаць у дваццаць трэцім
гэтыя дзеці?)
А неяк убачыць дзіцячае фота
на сайце і скажа: “Ну вы далі!
У мяне там зуба няма, і ўвогуле – выдалі.
Павесь лепш туды Далі”.
Кіне ў заплечнік рыдэр
(плэер, айфон, тамтам)
і – “Не чакайце, мам!”
Махне рукой, усміхнецца
ды апынецца там,
дзе побач з дзяўчынкай-скерца
стане сэрца шалёна біцца.
Як і тваё, дарэчы:
ты з гэтага часу штовечар
пачнеш класціся позна, правяраць тэлефон…
Звоніць. Гэта не ён?
Цяпер ты таксама не спіш. Пакуль –
таму, што кашляе, прачынаецца, просіць тваю руку
(ведае: ад любога цмока і ведзьмака
абароніць гэта рука).
І ты закідаеш дэдлайны і важныя прапановы –
на гарышча, у куфар, дзе цень.
Бо калісьці надыдзе дзень,
і ён сыдзе – дарослы – жыць.
А пакуль – верабейкам сонным – папросіць піць,
і яму яшчэ толькі пяць.
Можна гладзіць па валасах,
трымаць за руку,
сцерагчы яго сон
і самой
не спаць.
* * *
Берта чытае Барта, Вербера й Бэрнхарда.
Бёртан і Берталучы ёй пішуць сны.
Берта хацела б зноў нарадзіцца ў Берне ды
там, а не на тутбаі чакаць вясны.
Берта штодня адна шпацыруе коўзкімі
сцежкамі паміж Берута і метро
і ў лістах заўжды вылучае коскамі:
“Роберт”, або “мой мілы”, ці проста – “Роб”.
Роберту сняцца робаты. Робу вусцішна:
Кафка і Хармс складалі яму сцэнар.
Роберт чытае допісы Берты, вуснамі
ціха варушачы ў месцах, калі яна
піша аб тым, як холадна без. І бэзавы
водар яе парфумы казыча нос…
Роб пачынае мерзнуць у швэдры бэжавым
ды ўратавацца хоча ў старым кіно,
дзе сярод слоў і кніжак анёлы дотыкам
лекуюць сэрцы, марачы стаць людзьмі…
Роберту добра ў гэтай краіне готыкі,
ён не паедзе ў Берцін мінорны Мі.
Хай яна быццам тонкая стрэлка компаса,
мроячы, да заходняй бяжыць мяжы –
жыць ім у паралельных сусветах Борхеса.
А над Берлінам з неба ўсю ноч імжыць.
* * *
Гэта зіма трымае яго, жыве ў ім,
сыпле калючы снег пад сівыя веі,
робіць халодным сонца і нізкім – неба,
сіверам злым у шчылінах вые, вее…
Ён прызвычаіўся. Думае, так і трэба.
Варыць глінтвейн з цытрынаю і імбірам,
ходзіць на лыжах. Лыжкаю па пламбіры
снегавікоў малюе, а з іх галоў на
сподак салодкіх кропель цякуць пункціры,
быццам капеж вясновы. Вось толькі з воўны
швэдар яго, і б’ецца агонь у печы –
месца няма вясне. Ёсць марозны вечар,
мяккі фатэль, канверты, паштоўкі, праца…
Ён захінае шалікам цёплым плечы –
выжыць у гэтым холадзе, пратрымацца.
А па начох не спіцца яму, хоць трэсні.
Ён дэкламуе вершы, спявае песні,
толькі б разбіць маўчанне пустых пакояў
голасам, рэхам крокаў, рыпеннем лесвіц:
цемра яго гняце, не дае спакою.
Нават калі задрэмле – хвілін на сорак –
сняцца не карагоды калядных зорак,
а цягнікі, якімі ён зноў кудысьці
лёцьма нясецца з амерыканскіх горак.
Вечны палонны лёду не мае выйсця.
Сёння – чарговым ранкам – ён раптам чуе
шум увушшу і лечыцца маслам туі.
Гук не знікае, шырыцца, танчыць джыгу:
не зразумець – рагоча ці лямантуе
свет навакольны ў гэтым бясконцым “джынгл”.
Ён каляндар хапае і са здзіўленнем
бачыць, што снежню хутка канец. Ідзе і
цягне кажух, валёнкі нясе, няўклюда…
Спешна ўпрагае ў сані сваіх аленяў
і выязджае.
Дзеці чакаюць цудаў.
* * *
Мы – тролі з падземнага свету.
Лічым прыступкі:
адзін,
два,
тры,
выходзім туды, дзе неба
ў метры ад нашых твараў,
як на карцінах Мунка.
Мы пішам падэшвамі ботаў
толькі вялікія
лі-
та-
ры
“М” на ссівелым асфальце
і моўчкі хаваем сэрцы
пад коканы палітонаў.
Мы ўдзень выключаем сонца.
Лепш хай нам свецяць
ліх-
та-
ры –
вочы бясконцых тунэляў,
а ў нашыя метрыкі ўпішуць
не прозвішчы – назвы станцый.
Мы любім мігценне твараў,
нам добра ў гэтым гар-
мі-
да-
ры.
І рэха ад крокаў цвердзіць,
пульсуючы метраномам:
“Нам домам – метро”.
Мы – тролі.
* * *
І калі ты сустрэнеш, нарэшце, сваю вясну,
яна будзе біць абцасамі ходнікі,
стрэсваць снег з капюшона,
прасіць дараваць, што спазнілася
(транспарт, ты ж разумееш),
ды грэць у тваіх кішэнях
заўжды халодныя пальцы –
кончыкі лёгкіх крылаў.
Ты ёй даруеш доўгія ночы без сну,
калі ад болю і страху сціскаў падлакотнікі,
паўтараючы штось манатонна
следам за “Наўцілусам”
ды спрабуючы ўратавацца ад вечнай завеі…
Ты скажаш: “Ну, мы ж сябры. Якія тут выбачэнні?!”
Яна зірне табе ў вочы і пачне ўсміхацца.
…
І вось тут цябе ўсё ж накрые.
Асоль
Па вечарох яе валасы пахнуць вадой ды соллю.
У кішэні джынсаў жыве яшчарка з палімернай гліны.
Суседзі лічаць яе дурніцай,
па пашпарце клічуць Асоллю
(маці ў юнацтве занадта моцна любіла Грына).
Яна замяняе сваё імя на звыклае мілае “Ася”
(так павялося з першага ж класа,
калі з яе смяяліся дзеці).
Ася перакладае з ангельскай, ездзіць з працы тралейбусам,
у дарозе чытае Джэці
і не чакае ніякіх прынцаў.
А ў казкі і ветразі ёй не верыцца ў прынцыпе.
Ён з’яўляецца на Доме друку нібыта,
скідае заплечнік, сядае побач.
Ася бачыць у шкле адбітак (падобны да Джоні Дэпа)
А за вакном Малевіч чорным фарбуе неба.
“Тралейбус ідзе ў дэпо”.
Асі праз тры выходзіць.
І хутка поўнач.
На патрэбным прыпынку Ася ідзе да дзвярэй,
пазяхае, глядзіць на гадзіннік,
ловіць позірк свайго суседа
(шэрыя, гэта ж трэба! – чамусьці здзіўляецца
і на аўтамаце: “Шэрыя, то бок grey”).
“Цьфу-ты, калі я ўжо навучуся выключаць у сабе моваведа?!” –
думае Ася, утаропіўшыся ў суседаў пунсовы шалік.
Потым ступае абцасам у брудны снег,
недарэчна з соллю змяшаны.
А ён едзе далей.
Адзін.
Верасень
Верасень,
як маленькі сабака з рудымі лапамі,
ходзіць па менскіх вуліцах.
Туліцца
да дзівакоў
на мокрых драўляных лавачках,
да закаханых,
што на прыпынку цалуюцца,
нават да тога старога
з сівой барадой і фенькамі.
У вочы ім зазірае
каштанамі-зрэнкамі,
просіць сагрэць,
абяцае слухацца,
сустракаць з работы.
І ліжа боты.
Ты яго забярэш дадому,
накорміш плюшкамі,
будзеш гладзіць за вушкам і
вычэсваць доўгую поўсць
(потым звяжаш шалік
або шкарпэткі – цёплыя і вясёлыя).
Ты станеш зваць яго Верасам
і паверыш, што ён – назаўсёды.
Ён будзе торкацца носам,
спаць на тваёй назе…
А потым
аднойчы
горла перагрызе.
* * *
Вецер танцуе твіст на тваім плячы,
чорным Татошкам сумка ірвецца ўбок.
Ты крычыш.
Паўтараеш “раз-два”, “раз-два” –
мікрафон маўчыць.
Гэта не твой эфір.
Сёння тут уладарыць бог
ураганаў, цыклонаў і брызаў.
Выбірае на глобусе кропку,
кажа, што гэта Канзас,
і – рррраз:
разбурае будынкі,
абарочвае плот ды машыны ўсе…
Падымае цябе
і нясе.
Цяпер ты жывеш у праклятым горадзе,
ходзіш па бітым шкле,
у кішэні носіш каменьчык
і лічыш, што гэта смарагд.
У цябе ёсць сябры –
разумныя, смелыя,
з добрым сэрцам, але
табе так хочацца збегчы
ад.
І вось ты руйнуеш сваю Бастылію,
ператвараешся ў ведзьму…
Навокал неба і ціш.
Ты завеш спадарожны вецер,
распростваеш рукі-крылы,
адштурхоўваешся
і
ляціш.