Дэталі
Калі, зачапіўшы, казалі не “упс”, а “прабачце”,
чыталі кніжкі з паперы й наогул чыталі,
паэт быў піратам, і сцяг матляла на мачце.
Не помню, якой краіны, – гэта дэталі.
Калі пад вышэйшым небам раслі вышэйшыя дрэвы,
ты быў такім бескарысным, што ўсе карысталі,
і, пагасіўшы святло, усе дзевы казалі: “Дзе вы?”
Не помню, якія дзевы, – гэта дэталі.
І мора віна лілося ў глотку твайго рамантызму,
і ты выпіваў усё, герой з граніту і сталі…
А сёння дэталі вывальваюцца з арганізму.
Не помню, якія дэталі, – гэта дэталі.
Раней
Nawet durni…
Ст. Е. Лец
Нават дурні
раней дурэлі культурней.
Нават псіхі
раней мелі меней пыхі.
Нават здрадніцы
трохі больш надзявалі на задніцы,
а мужы-круцялі
ад сораму больш пілі.
Але й ад занудаў калісьці
было трохі больш карысці,
бо меней ад нас
на свой наракалі час.
Еўрапеец
Фартуна – цётка сляпая,
з ёй важна не быць дубінай…
Раптам дарогу мужык заступае.
Рукі трымае за спінай.
Фікса. Фінгал. Татуха.
Сіні ўвесь, як тапелец.
Шнар ад вуха да вуха.
Пытае: “Ты европеец?”
Справа ідзе да ночы.
Дзядзька глядзіць у вочы.
Стаю, разгублены ўшчэнт.
Што там за спінай – прэнт?
Фінка? Букецік кветак?
Святое Пісьмо для дзетак?
Ляпнеш не тое – і нож,
схібіш у стылі – і куля.
Сказаць яму: “анягож!”
ці ўсё-такі лепш: “а хули!”?
А ён глядзіць на мяне:
дык еўрапеец ці не?
Я здуру кажу такое:
“Дзядзька, пакінь у спакоі!”
А ён уздыхае цяжка,
на вуснах нямы папрок.
Рукамі развёў незнарок:
у правай – гарэлкі пляшка,
у левай руцэ – агурок.
Пахітаў галавой:
“Я ж думаў, ты свой…”
Сыходзіць сумна і горда,
абраза і смага пячэ.
Жыхар еўрапейскага горада,
шукае дваіх яшчэ.
Пружаны, 23 ліпеня 2017
Вершыкі пра незалежнасць
1.
Пад дудачку чужую
не танчу – дырыжую.
2.
Дзівосная птушка жораў.
Курлыкае без дырыжораў.
3.
Будавалі Ўтопію –
атрымалі копію.
Будавалі Беламорканал –
выйшла лепей за арыгінал.
(Не)расстраляная паэзія
Байнэт і сучліт ходзяць ходырам,
ласкава прашу ў наш вулей!
Тут фота з Кляшторным Тодарам
запосціў Таўбін Юлій.
Усе – прыстойная публіка,
ні звадак табе, ні сварак.
Старонку Майсея Кульбака
расшарвае Ізі Харык.
Направа клікнеш – “Узвышша”,
налева клік – “Маладняк”.
Таўбін па-руску напіша –
не дыскрымінуюць ніяк…
Не тое, каб любіш плакаць,
ды штось разам з вершам цячэ,
і кожнага хочаш залайкаць,
каб аўтар пісаў яшчэ.
+
Не разбіраўся ў палітыцы.
Проста страляў у патыліцы.
Чыгунка (кавер)
Твар правадніцы – цаглінаю.
Рэйкі, платформы і шпалы.
З радыё кавер з Калінаю
льецца на словы Купалы.
Словамі сыплем дарослымі,
лечым дзіцячыя траўмы:
дзеўкі без вёслаў і з вёсламі,
плот, палігон і шлагбаумы.
Згадкамі п’янымі, рэзкімі
раны душэўныя гоім,
з жартамі, часам габрэйскімі,
хоць не ўсё ясна нам, гоям.
Добра гаворыцца ўночы нам
без капюшонаў і кедаў.
“Вып’ем за хлопчыка з лётчыкам,
кажуць, Гагарын іх ведаў!”
Хлопчыкі з ніжнімі месцамі
тостамі крояць размовы:
“За чалавека на месяцы!” –
выпілі. Космас, ты клёвы!
Цемра з кашмарамі-марамі
дыхае ў ноч перагарам.
Шэпчуцца каты з ахвярамі
ў сумнай даліне над ярам.
Песня на штось намякае нам,
суха заходзіць і чэрства…
Вып’ем за Авэля з Каінам
горкай атруты братэрства.
Двубой
Дыскутаваў пра Еўропу, выбары і фашыстку
з простым народам, па-за літаратурным гетам.
Зладзілі: я – этычную, ён мне – этнічную чыстку.
Ён – з бейсбольнаю бітай, я – з французскім багетам.
Злачынства і пакаранне
“Дрыготкая істотка я
ці ўсё-ткі маю права?” –
марцуе коцік з коткаю.
…А ў горадзе аблава.
Спачатку
Абуджаешся ў поце. (Жахлівыя сны!)
Вечарэе, бо хтось на абед з’еў твой ранак.
Па вушах увесь час гэтак білі званы,
што нябітых у кухні паменела шклянак.
У пачуццях разруха, у думках бардак,
не палохае пекла і рай не цікавіць…
Ды бярэш пыласос і ўвіхаешся так,
быццам нешта ў жыцці яшчэ можна паправіць.
* * *
Калі ўглядаешся ў люстэрка,
яно ўглядаецца ў цябе –
і прабягае вадамерка
па хвалях-зморшчынах на лбе.
Выява робіцца крывою,
адбітак – дзіўны і не твой,
і вас у люстры больш, чым двое,
і пахне скошанай травою,
а потым іншаю травой.
І падымае валасы вам,
бо чуеш кожным валаском,
як побач, бы Арсеній з сынам,
ідзе бяссмерце з касяком.
* * *
Хутка дождж – і неба на ўсе маланкі
зашпіляецца па чарзе,
і п’яніць залева з першае шклянкі,
і дарогу мне развязе.
Высыхаюць кроплі – і дзень шчаслівы
замаўляе: “Песні пяі!”,
і гучаць шпачыныя пералівы,
і ўстаюць з калень салаўі.
Гэты свет не зломкі пальцам рабілі,
не глухі стары дырыжор.
Дык нашто захлынаемся ў кніжным пыле,
калі ўсім нам
пахне чабор?
* * *
Калі неба чыркае знічкамі,
хтось хавае іх ад дзяцей.
Аб’явілі шкоднымі звычкамі
секс, наркотыкі, ямб і харэй.
– Непатрэбны, бы кропка з коскаю,
старамодны, як пан сахі…
– Ці паэзія мая коўзкая?
Ці мой смех занадта сухі?
Нетактоўны, як нож з цыбуляю.
Але хтось насоўку бярэ.
Значыць, гэта камусьці муляе…
Значыць, гэта камусьці трэ…
* * *
Скрыпка трохі нервова
дрэмле ў калысцы-зыбцы.
Сняцца вуліцы Львова
й дахі Берліна скрыпцы.
Сніцца кава па-венску,
сніцца гарэлка па-менску
ў падваротні знянацку,
пуга й пернік па-брацку.
Ля музычнае школы
ўзімку коўзанка й горка.
Руль, педалі і колы.
Крыкі “Дамоў!” і “Горка!”
Сняцца плошчы і рынкі,
сняцца гарышчы й лёхі,
барабаны й катрынкі,
каты і скамарохі.
Сняцца масты й паромы,
радасці і навалы,
карнавалы, пагромы
й новыя карнавалы.
Пісталеты і маскі.
Пах карыды й карыцы.
Словы старое казкі
аб скрыпачы і скрыпцы.
Ластаўкі
Ластаўкі неба цыруюць аблокамі,
ластаўкі неба малююць алоўкамі.
Вецер, лагодна кранаючы ластыкам,
правіць малюнкі аблокам і ластаўкам.
Неба плыве з Міхалішак у Хойнікі.
Ластаўкі з небам гуляюць у хованкі.
Сочыш уважліва… толькі дарма…
за чатырма… за дзвюма… за няма…
Два погляды
- 1917. Валошкі ў жыце.
У Багдановіча.
Зусім як у жыцці.
- 2017. Валошкі ў жыце.
У жыцці.
Зусім як у Багдановіча.
* * *
Сонца свае далоні кладзе вам на плечы.
Закапацца ў вадзе ці на хвалі пясочку легчы?
Тэмпература за бортам (вашае пляшкі) у норме.
Зняўшы ўсё, застаешся ў антываеннай форме.
Лічылка
Ноч. Бяссонніца. Мора.
Лічым авечкі-хвалі.
Першая змыла ўчора
замкі, што мы будавалі.
След мой сцерла другая,
трэцяя – твой. За трыма –
пятая набягае,
бо чацвёртай няма.
Шостая дасць у плечы,
сёмая лясне па твары,
восьмая возьме рэчы,
крыжык і акуляры.
А дзявятая прыйдзе –
ў сёмае неба скрадзе.
Сёння плавалі ў Нідзе.
Заўтра ў Нідзе.
Конкурс маладых крытыкаў
Аленка брыдзе па вадзе,
між хваляў – скорыць любую,
і голасна патрабуе:
“А дзе глыбіня тут, дзе?!”
* * *
Сам вырашай, ці выглядае хвора
патрыятызм – або снабізм такі?
Жывеш за метраў 800 ад мора –
і бегаеш купацца да ракі.
* * *
Пацягнуўшы за шпільку, выцягваеш вецер у косах,
цёплы травень, начныя купанні і мокры ручнік,
салаўіную песню ўвушшу і маланку ў нябёсах,
твой заплечнік, што з ёй разам знік, і квіток на цягнік.
Пацягнуўшы за дым, маеш восень і вогнішча з хорам,
дагарэлае лісце і клёкат, і згублены клёк.
За аскепак бурштыну – апошні світанак над морам.
За крыло матылька не цягні, там адно матылёк.
* * *
Падае жнівень з метэарытных ног.
Спёку і лівень шле самагонны бог.
Хопіць малому зорнага крыгалому.
Схопішся й за салому, тонучы ў снох.
Час і надвор’е сёння твае зусім.
Нібы сузор’е, на тарзанцы вісім.
Месяц над лесам патанае ў святле сам,
плывучы ўсходнім крэсам нашых летаў і зім.
Зоры, як рыбы ў возеры між трысця.
З кожнае хібы цешышся, як дзіця.
Столькі відзежаў плавае без адзежаў.
Лета без межаў. Межы – толькі ў жыцця.
Знямога –
замнога зямнога.
* * *
Прызначыш мне стрэлку ў пясочным гадзінніку – і
схаваныя колісь за шклом адкапаем сакрэты.
Пясочніца часу захлюпае ў два ручаі:
адзін пацячэ на той бераг, а іншы – на гэты.
Твае гарады ні адзін не скарыў маладзён,
ды крочу да замкаў і вежаў з чырвоным вядзерцам,
а ў гэтым вядзерцы – пясочнае печыва дзён,
якое аддам табе, разам з рукою і сэрцам.
Ты ў маміных кліпсах, трыпутнік да локця прыліп.
І я, трохгадовы палоннік вачэй тваіх хітрых,
адкрыў: канца свету не будзе – не выбух, а кліп,
і цітры ў паветры, і крочым да зораў па цітрах.
* * *
Вечар такі харошы,
п’яны і малады.
Добра, што час – не грошы.
Дрэнна, што не заўжды.
Божанька сердабольны
ў небе змяніў дызайн.
Добра, калі ты вольны.
Дрэнна, калі дэдлайн.
Ружавеюць каштаны,
цвелячы і святых.
Добра, што б’юць фантаны.
Дрэнна, калі пад дых.
Шчэццю парос дашчэнту,
ды ідзеш на бульвар.
Добра, калі студэнты
не пазнаюць у твар.
Думкі – звышгукавое,
глупанямое кіно.
Добра, што без канвою,
а дэдлайны – лайно.
Фільм завершыцца файна,
бо ў канцы хэпі-верш.
І да свайго дэдлайну
ты яшчэ пажывеш.