заВершанае
* * *
Кожнаму несці з сабой сваё:
неба
ці, можа, крыж.
Звонкімі спевамі салаўёў
поўнячы сэрца ціш,
рэзаць іржавым лязом тугі
словаў і думак вір,
вольхай ўкарэньвацца ў берагі,
блытацца ў мы, ты, вы…
Вымыта, выпалена ўначы,
выхаджана па дне.
Нешта глыбока ўнутры маўчыць
(крыкам было раней).
Цёплай далонню кранаць кару,
кáру сваю прымаць.
Жыць – гэта проста ісці ўгару.
І неба, і крыж трымаць.
* * *
У гэтай гісторыі –
прымітыўнай і простай –
дзяўчынка робіцца
моцнай, злой і дарослай
(некаторыя траўмы дапамагаюць
у вострым
стане,
калі ты не можаш знайсці
свой востраў,
дом, чалавека, свет,
чараду ці зграю).
Дарога нібыта сама цябе выбірае
і абяцае прывесці
да брамы раю.
Ты па ёй крочыш –
і падыходзіш
да краю.
Прэч паляцець
трэба яшчэ вучыцца.
У логаве сэрца –
раненая ваўчыца.
Чым ад халоднага ветру
схаваць ключыцы?..
Піць малако тугі,
выдыхаць,
лячыцца.
А потым глядзецца
ў Вэндэрса і Кар Вая,
сінія блюзы слухаць і гук трамваяў,
бачыць,
як горад бяззорнае надзявае…
І адчуваць –
жывая.
* * *
Разумееш, гэта вельмі пагана – не верыць.
Вось, напрыклад,
выцягваю ровар, выходжу за дзверы
i еду.
Колькi iмгненняў – без рук цi заплюшчыўшы вочы.
Дарога сама нясе мяне, куды хоча.
Я ёй аддаюся цалкам, быццам каханку,
потым шчаслiва i стомлена пад’язджаю да ганка,
любячы гэты дурацкi ранак усёй сабою.
Нi смутку няма, нi болю.
А ты паўтараеш: «Як маешся?» i «Трымайся»…
Жыццё тады, нiбыта палоскi на майцы:
то цёмнае ўсё, то сiнь.
Глядзi, я нiчога не бачу i не намацваю руль.
I я табе гавару:
Ты – дарога.
Трымай.
Нясi.
* * *
І раз, і два, і тры…
І ўразіцца Манэ.
І пад вадой схаваць
трывогі і хістанні.
Чаканае цяпло
п’яніць, як шарданэ.
У кроку ад мяжы,
у кроку ад світання.
Чатыры, пяць і шэсць…
І больш не быць мане.
Бо мячык патануў
(такі вось мячык, Таня).
А ісціна ў віне?
Адной тваёй?
Ды не.
І – кропкай замяніць
шматкроп’е і пытальнік.
Сем, восем, дзевяць…
Нуль.
І так усё міне.
Сплыве пад мостам прэч,
без права на вяртанне.
І, ведаеш,
няма нічога найдзіўней,
чым нашага жыцця
неўтаймаваны танец.
* * *
Яна на кожнае
“тысаматакхацела”
згадвае:
Так. Хацела.
Права на боль і цела,
на цеплыню злева,
сонца, краіны, вогнішчы і залевы,
на ноты, з якімі па рэйках
ці ўверх па прыступках,
на словы, імя,
язьмінавы водар з кубка
(не трэба – у ложак, хаця б на кухні).
Яна хацела:
крылы, красоўкі, заплечнік,
раніца ў Амстэрдаме, у Бруге – вечар…
А атрымала зусім не тое пакуль.
Цела і боль у ім.
шнары, быццам ад куль,
ад словаў і пацісканняў плячыма.
Прыступнасць.
Магчымасць прачнуцца ў сваёй айчыне
і бачыць берлінскае неба
толькі чужым зрокам.
Фіранкі на кухні – блізка.
Мора – далёка.
І часам,
калі – на рэйкі,
калі не выносіць сябе пустую…
Яна сінім малюе хвалі,
гэта крыху ратуе.
* * *
Што тыя слёзы?
Вада.
I вуду
ў iх не закiнеш,
не выцягнеш рыб.
Цвердзiш сама сабе:
ёсць i буду…
Рыбы не вераць,
ныраюць углыб,
лыпаюць недзе ўнутры вачыма,
мераюць ровень тваёй тугi
i уцiскаюцца
туга, шчыльна
ў шчылiны мiж камянёў глухiх –
словаў,
не злоўленых лёскай лёсу,
рухаў,
увязлых у клейкi глей…
Рыбiн рабы i стракаты россып
сыпле стаката бязгучных «але»,
што на паверхнi вады
кругамi,
у iх i канец, i пачатак –
адно.
Выпусцiць вершаў сваiх
арыгамi
i апусцiцца да рыб.
На дно.
* * *
Люты сышоў.
Пакінуў сканчэнне
“ты”,
на рыпучай паперы
і скуры –
вятроў сляды
і нешта ўнутры,
што дзярэ
да спазму ў гартані.
Словы ўмерзлі ў ільды.
У глыбі маёй вады –
рыба б’ецца
аб рэбры
ў нераце нематы.
Дрэў галіны
нібы
ў іншы сусвет масты,
пад якімі
замерла
і не сплывае
каханне.
* * *
Ты ляжыш
лужынай на асфальце.
З празрыстым панцырам
ды марай ва ўлонні
наступнай раніцай
нарадзіць
мора.
І адбіваеш неба Берліна.
А нехта
халоднымі пальцамі
прарысоўвае лініі
на тваіх далонях.
Смяюцца мойры.
Словы, думкі і рысы
блытаюцца,
сэнс губляецца,
горад робіцца
Вавілонам.
Неба падае ў цябе,
разбіваецца.
…
Не збываецца.
* * *
У табе вырастае нешта –
вастрэй за нож
і рэжа знутры.
То чырвоным, то сінім
пульсуе ў грудзях
Бінош,
не дае дыхаць
фон Трыер.
У тумане не бачна дахаў і дрэў,
мяжы
паміж існым і пустатой.
Вецер кліча з сабой.
Ты ценем за ім бяжыш
па дарозе
не той.
Парушаеш правілы.
Птушкі на ўсіх палях
паабапал тваіх шляхоў.
І жыццё – гэта кропка “тут”.
І яна пасля
застанецца штрыхом.
А цяпер лістапад.
Падаюць ліст і ціск,
ты – трымаешся і стаіш.
Там, дзе песня твая
запісваецца на дыск, –
немата і ціш.
* * *
Ісабэль стаіць
і глядзіць на снег,
што завесіў квадрат акна.
Свет размыты,
быццам пейзаж Манэ.
У снягах драмае вясна.
Задуменны горад цалком глынуў
белы кіт з халодным хвастом.
Ці сівы штукар
прасціной з ільну захінуў нас.
Або шчытом –
аніякай розніцы.
Проста дзень –
манахромны калючы махер…
Ісабэль выходзіць,
паўз снег ідзе.
Неба сыплецца за каўнер.
* * *
Так,
кожны ў свеце мае свае патрэбы.
Птушкам хочацца хлеба,
хлопчыку – снегу з неба,
а паднябенню – шакаладу і чаю.
Нехта прагне хуткага выйсця з адчаю,
а нехта – Прагі
ці выйсці туды, дзе паветра.
Помніш,
хацелася, каб не загінуў Вертэр,
каб не забівалі Катані,
ну ці –
зусім маленькай –
каб не плакала Таня?..
Вось зараз –
што патрэбна табе?
Гарады на Б,
з аднаго ў цябе ёсць каменьчык,
з другога каштаны,
трэці –
у памяці, марах і (хочацца верыць) планах.
Трэба адсутнасць болю,
жыццёвыя алкаголі,
воля, марскія хвалі,
ногі, пад імі дарогі, можна педалі,
рукі, што гладзяць плечы.
Раніца, дзень і вечар,
калі ў табе столькі шчасця,
што анідзе не ўмесціш…
І –
аніякіх вершаў болей,
ніякіх вершаў.